Ważne zmiany w przepisach dotyczących kas fiskalnych od 2027 roku

29 września 2026 roku została opublikowana ustawa z dnia 4 września 2026 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nowe przepisy wprowadzają istotne zmiany dla przedsiębiorców korzystających z kas fiskalnych.
Część nowych regulacji zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2027 roku. Zmiany dotyczą między innymi wyrejestrowania kasy fiskalnej, kar za niedotrzymanie terminów oraz dalszego użytkowania starszych kas z elektroniczną kopią paragonu.
Obowiązek wyrejestrowania kasy fiskalnej
Jedną z istotnych zmian jest doprecyzowanie obowiązku złożenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wyrejestrowanie kasy fiskalnej z ewidencji kas.
Wniosek trzeba będzie złożyć w terminie określonym w przepisach wydanych na podstawie ustawy.
Kara 300 zł za niedotrzymanie terminu
Nowelizacja przewiduje również konkretną sankcję. Jeżeli podatnik nie złoży wniosku o wyrejestrowanie kasy w wymaganym terminie, naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł nałożyć karę pieniężną w wysokości 300 zł.
Oznacza to, że przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na prawidłowe zakończenie pracy kasy i dopełnienie formalności związanych z jej wyrejestrowaniem.
Ile czasu będzie na wyrejestrowanie kasy?
Terminy zależą od rodzaju używanej kasy fiskalnej.
Kasy fiskalne z elektroniczną kopią paragonu
W przypadku kas z elektroniczną kopią paragonu po zakończeniu pracy pamięci fiskalnej należy niezwłocznie wykonać odczyt zawartości pamięci fiskalnej i sporządzić odpowiedni protokół.
Następnie, zgodnie z obowiązującymi zasadami, w terminie 5 dni od sporządzenia protokołu należy złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy.
Kasy wirtualne
W przypadku kas mających postać oprogramowania, czyli tzw. kas wirtualnych, termin również wynosi 5 dni - liczonych od wystawienia raportu fiskalnego rozliczeniowego.
Koniec wymiany pamięci fiskalnej w kasach z kopią elektroniczną
Bardzo ważna zmiana dotyczy starszych urządzeń fiskalnych z elektronicznym zapisem kopii.
Od 1 lipca 2027 roku zacznie obowiązywać zakaz wymiany pamięci fiskalnej w kasach rejestrujących z kopią elektroniczną.
W praktyce oznacza to, że po zapełnieniu lub zakończeniu pracy pamięci fiskalnej takiej kasy nie będzie już można przedłużyć jej użytkowania poprzez wymianę pamięci fiskalnej. Przedsiębiorca będzie musiał przejść na nowsze rozwiązanie, np. kasę fiskalną online.
Co zmiany oznaczają dla przedsiębiorców?
Dla użytkowników nowych kas online większość zmian nie oznacza konieczności natychmiastowej wymiany urządzenia. Szczególną uwagę powinni jednak zwrócić przedsiębiorcy nadal korzystający ze starszych kas z elektroniczną kopią paragonu.
Warto odpowiednio wcześniej sprawdzić stan pamięci fiskalnej oraz przewidywany okres dalszego użytkowania urządzenia. Pozwoli to zaplanować wymianę kasy bez ryzyka przestoju w sprzedaży.
Istotne będzie również przestrzeganie nowych terminów związanych z zakończeniem pracy kasy i jej wyrejestrowaniem. Niedotrzymanie terminu może skutkować karą w wysokości 300 zł.
Masz starszą kasę fiskalną? Sprawdź ją przed 1 lipca 2027 roku
Jeżeli korzystasz z kasy fiskalnej z elektroniczną kopią paragonu, warto już teraz sprawdzić jej stan techniczny oraz stopień wykorzystania pamięci fiskalnej. W wielu przypadkach korzystniejsze może być wcześniejsze przejście na nowoczesną kasę fiskalną online.
PROMOKAS zapewnia sprzedaż, fiskalizację oraz serwis kas i drukarek fiskalnych w Krakowie i Małopolsce. Pomożemy sprawdzić używane urządzenie oraz dobrać odpowiednią kasę online do rodzaju prowadzonej działalności.
Wiadomość z dnia: 06-10-2026













